21.5.09

Min egen hjemmelavede jordbærmarmelade

For et par uger siden fik jeg godt to kg jordbær af min far. Og selvom jeg elsker jordbær - i alle former og afskygninger, så kan jeg bare ikke nå at spise to kg af dem, før de bliver lidt for kedelige.

Derfor tog jeg de rasterende jordbær (ca 600 g) og forberedte dem til en omgang jordbærmarmelade.


Jeg har lavet syltetøj, frugtsødt, marmelade og frugtsaft før, og jeg har forskellige frugter jeg bruger, afhængigt af hvilket årstid vi er i. 

Jeg går op i det og er glad for at gøre det ordentligt. Derfor slår jeg op i samtlige af mine sylte- kogebøger og tjekker lige en ekstra gang et par opskrifter på nettet, for at finde frem til en gennemsnitlig forhold mellem jordbær og sukker, før jeg kaster mig ud i noget. 

Derefter ender jeg altid med at eksperimentere mig frem til en opskrift ud fra de forskellige opskrifter jeg har fundet som de bedste.


Jeg kom frem til, at netop jordbærmarmelade skulle laves på følgende måde - så JEG allerbedst kunne lide det.


Til 600 g jordbær skal der ca 400 g sukker (mindre hvis man ikke kan lide det så sødt).


Jordbærrene vaskes og stilkene fjernes. Hvis man kan, er det også godt, at fjerne den lille hvide stilk i midten af jordbærret. Hvis man ikke kan, er det fordi jordbærret er for småt, og så gør det heller ikke noget.


De sættes i en gryde med halvdelen af sukker på, og så lader man dem ligge natten over i køleskabet med et viskestykke over.

Dagen efter skulle jordbærrene gerne have frigivet deres saft. 



Resten af sukkeret tilføjes.



Jordbærrene skæres nu i mindre stykker, og man skal arbejde sig hen imod en konsistens, der er moset.
 

(Da jeg ikke kan lide hele jordbær i min marmelade - blender jeg dem til næsten ingenting med en stavblender) - Man kan også bare bruge fingrene, hvis man gerne vil have større stykker frugt i sin marmelade.


Man sætter frugten over et lavt blus og så skal det koges ind. Det må ikke koge på for høj varme, da det let kan brænde på. 


Man skal huske at tage skummet fra toppen af med jævne mellemrum, da det er bedre (hvorfor ved jeg ikke).




Lad det koge en times tid på lav blus. Når det ser nogen lunde klart og stift ud, tag lidt af massen op med en lille te-ske, sæt det på en tallerken og lad det køle lidt af. 

Hvis det ikke er for flydende, så er det færdigt.

Hvis det er flydende giv det en halv time mere :) 



Inden man tager marmeladen af ilden, så kan jeg anbefale, at man tilføjer to-tre teskefulde citronsyre marmeladen, da det fremhæver smagen.

Lad det køle lidt af og imens vask et passende syltetøjsglas af. Tør af det med et viskestykke, og kom marmeladen i glasset. Luk med det samme...

Et voila...




2 kommentarer:

Leoparddrengen sagde ...

Er der ikke noget med, at det er en god idé at skylle glasset med atamon inden påfyldning, for at undgå at der går mug i syltetøjet? Det er selvfølgelig ikke noget problem, hvis man regner med at spise det hele inden for et par dage, men ellers?

Erna sagde ...

Det skal man også. :)
Men som du siger, hvis man spiser det inden for kort tid behøver man ikke.
Man kan også konservere, ved at varme glassene i ovnene i en time og så komme syltetøjet i. - Så slipper man konserveringsmiddel. :)