5.12.09

Hjemmelavet Kokossmovs (Romkugler og Bounty)


Efter et par dage i influenzaens tegn, blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville kaste mig ud i to projekter. Mine kendte, og af alle elsket, romkugler, og så Annes hjemmelavede Bonty. Bedsteveninden skulle komme og putte om mig, og derfor ville jeg også putte lidt om hende. Det blev også til en god omgang sladder, vin, hygge og noget mere sladder - efter at overboen havde lukket hende ind. For i mit kokkererings iver hørte jeg ikke, at hun i hele ti min havde ringet på.

Både Bounty'en og romkuglerne blev en success, derfor vil jeg dele opskrifterne med jer.

Bounty:
Opskriften på bounty kan findes her og den er frygtelig enkel.
1 dåse kondenseret mælk blandes med ca. 250 g. kokosmel.
Massen arbejdes godt igennem med hænderne og formes til små brød. Husk at lave dem små, for der er meget gods i dem, og ellers kan man kun spise en halv ad gangen.
Læg de formede brød i køleskabet eller fryseren i et par timer. Når de er kolde, smelt 250 g. god (jeg foretrækker 65%) chokolade og hæld over bountyerne.
Jeg tog Annes råd og pyntede dem med kokos.
Et voila. Bounty a la Anne



Mors Romkugler:
Mors romkugler er næsten ligeså lette at lave som bounty'en. Jeg har aldrig i hele mit liv hørt ét ondt ord om de kugler. Kun smaskelyde og en masse uhm'er. Jeg elsker dem også selv og laver altid en kæmpeportion, for jeg ved, at de ryger i løbet af 0 komma 5.
Opskriften er min mors, som hun lavede romkuglerne i Bosnien, men jeg har siden ændret et par ting og tilpasset opskriften mine smagsløg og åbenbart alle andres.

Opskriften er enkel og det er en skøn, enkel og hurtig dessert, som kan holde længe - hvis man laver portionen stor nok.

60 stk. Mariekiks
150 g blødt smør (Spar ikke på smørret, for så bliver de tørre (jeg har allerede halveret mængden) . Og hvis man endelig skal gøre det, så kan man ligeså godt gøre det på den rigtige måde)
300 g flourmelisse
3 skefulde kakao
1 pasteuriseret æg
Romessens efter ønske - til de mål bruger jeg ca 50 ml. Det lyder af meget, men det er trods alt romkugler.
Kokosmel

Fremgangsmåde:
Mariekiks knuses, jeg bruger min foodproseser. Alle ingredienserne blandes samme og arbejdes til en jævn masse - med hænderne (!!).
Af massen former man kugler - jeg kan godt lide dem små, så jeg former dem til en størrelse der minder om en stor marmorkugle. Derefter dyppes kuglerne i kokos og stilles i køleskabet til de er kolde og hårde. De smager bedst kolde.
(Man kan også rulle dem i kakao, smeltet chokolade og hvad fantasien ellers byder på, men personligt ruller jeg dem kun i kokos. Da rom, kokos og kakao komplimenterer hinanden fantastisk.)

Mors Romkugler, så gode, at de kan lokke i fordærv på flere planer.

Kan jeg friste? ;)

6 kommentarer:

Leoparddrengen sagde ...

Nu har jeg dyppet mine kugler i kokos, og står så med dem i køleskabet. Og de bliver da også lidt kolde og hårde, men ligesom ikke nok - for jeg kan ikke finde nogen måde at lukke køleskabsdøren, jeg kommer jo selv til at stå i vejen?!

Så nu har jeg opgivet at få dem perfekte, men jeg er nu ret sikker på kuglerne smager godt! Men det er lidt besværligt, for jeg går ligesom og drysser kokos i underbukserne her efterfølgende?!

Erna sagde ...

Er du nu sikker på, at du ikke har sparet på smørret?

Hvis du sparer på smørret, så kan kokosen ikke sidde ordentligt på kuglerne, og så drysser det over det hele.

Nu må jeg smage dine kugler en dag, det er altid sjovt at smage, når andre prøver sig frem med opskrifter jeg selv har et bestemt forhold til ;) ;)

Leoparddrengen sagde ...

Det ved jeg virkelig ikke om mine kugler tør. De får præstationsangst og alt muligt hvis de skal leve op til en bestemt opskrift - og så endda uden at kunne lukke køleskabet ordentligt. (Men det er de vist egentligt glade for ikke kan lade sig gøre.)

Anonym sagde ...

Griner ...
I er sgutte ikke rigtige i hovederne ...

Erna sagde ...

Hmm.. Jeg synes du skal prøve med lidt mere smør.

Desuden skal de ikke få præstationsangst. Det bliver kun bedre med tiden, og du skal da have en til at dømme dem, ellers bliver du aldrig bedre.

Desuden kan man sagtens spise dem ved stuetemperatur, rommen kommer bare mere til udtryk, hvis de er kolde.

Brainie, hvad mener du dog? Vi snakker jo om kugler. Hvis man ikke snakker om opskrifterne, så udvikles de aldrig....;)

Anne sagde ...

Det er så smukt, Erna Lola :)