28.11.09

"Hottentotforklædet"


Aftenen i aften bød på fremragende film "
Drag Me to Hell" med fuldkomment ligegyldige skuespillere og en endnu mere ligegyldig historie. Den var ikke særlig skræmmende - og når det kommer fra mig, så betyder det, Den var IKKE særlig skræmmende. Hovedskurken er Lamia, der ifølge filmen er en gedelignende dæmon, der kommer og piner sjælen i tre dage, og derefter - ja trækker dem ned til helvedet til evig pine og lidelse. Og ej at forglemme - rædsel!
Jeg syntes ikke lige, at jeg kunne få det til at passe sammen, da de i filmen kalder Lamia han og vidt jeg kunne huske burde Lamia være hun.

Min evige nysgerrighed fik mig til at søge på wiki, og jeg fandt en udmærket artikel om græsk mytologi, hvor Lamia også optræder.
En tilbagevenden til hjemmesiden fik mig til at skrive labia i stedet for Lamia, og ja.. jeg endte ved skamlæberne.

Skamlæber er vel skamlæber, og sådan et par har jeg ligesom kigget på hele mit liv, da jeg er en heldig indehaver.
Men det, der ligesom fik mig til at stoppe op, var en lille tilføjelse, der hed "Hottentotforklædet".

Åbenbart er der visse afrikanske kulturer, som finder store indre skamlæber æstetiske smukke. Hvor man så udvider dem manualt.
Mest udpræget er det hos stammen Khoisan, som vist var hottentotter, deraf navnet. De er åbenbart blevet selekteret genetisk igennem mange generationer, og dermed har man fået kvinder med indre skamlæber, der kunne stikke helt op til 6 cm udenfor de ydre skamlæber.

Navnet hottentoforklædet stammer fra de første europæiske rejsende, der mente, at det var et seperat vedhæng, der var vedhæftet kønnet, deraf navnet forklæde.


Hvis jeg var mand og så dette "monstrum" for første gang i mit liv, så ville jeg sgu også være bange for kvinden! Det ligner jo noget fra rummet.

Man kan lære en masse interesant på sådan en lørdagaften, hvor man burde skrive BA.



5 kommentarer:

Leoparddrengen sagde ...

Det er nu fascinerende ud fra et Darwinistisk synspunkt (også). Og siger måske også noget om andre ting.

For måske har denne hottentotstamme samtidig gjort noget for at de mandlige medlemmer går rundt med lodder i penis, således at denne er strukket og kan opnå en længde, så den rent faktisk kan komme indenfor forklædet, de indre skamlæber - hvilket vel skal til for at medføre befrugtning.

Hvilket ellers ser ud som om det kan være ganske svært - og for en hvid mand sikkert ganske umuligt. Jeg kan da ihvertfald godt forestille mig at både Livingstone og Stanley har været lidt befippede?

Leoparddrengen sagde ...

(Iøvrigt pinligt med mandlige Lamia'er. Hvad sker der for folk og deres dannelse? Det næste bliver vel en mandlig Medusa?)

Erna sagde ...

Historien melder desværre ikke noget om det mandelige kønsdele, men du har sikkert ret.

Jeg må indrømme, jeg er lidt bange for dem, og jeg er lykkelig over, at jeg ikke er hottentot, men jeg ville nok også være en skamplet på deres genetiske udvælgelse.

Og ja meget pinligt og så endda at sige, at det er en gede ånd. WTF?

Leoparddrengen sagde ...

Hmmm - måske er det nogle danskere der står bag filmen? Og de havde fået at vide at Lamia var en skede-dæmon; men hørt forkert, og derfor blev det til en gede-dæmon?

(Jaja, jeg har næsten brugt den før.)

Erna sagde ...

Den er måske en smule langt ude, men jeg køber det sgu ;)