12.6.09

Fløjsekagen

Imorgen skal jeg til bryllup, og i anledningen af denne glædelige begivenhed, er jeg blevet bedt om at medbringe en kage.

Jeg var lidt i tvivl om hvad jeg skulle lave (på et tidspunkt var jeg ude i noget pandekager med hjemmelavet marmelade), men takket være min velsmagende overspringshandling aka "jordskælv", visse, dumme mennesker har døbt den til, var jeg modig nok til at lave min egen kage.

For i bund og grund, når det kommer til stykket, så er det kun grundopskriften, både til bunden og til cremen, der er det vigtigste. Alt det andet er jo variation af dem.


Mit lille eksperiment blev til det her :) 


Jeg har brugt 12 æg, 200 g chokolade, et lille glas romessens, piskefløde, kakao, mel, 2 poser hindbær, mælk, bagepulver, sukker og 250 g smør.


Pynt


4 æg til ca 120 g sukker - dertil tilføjes 100 g mel. For at gøre bunden lidt luftigt. Lidt bagepulver, kakao og lidt mælk. Den bages i ca 15-20 min på lidt over 150 C.

Efter min mening er usalt smør det bedste til kager. Så bliver smagsløgene ikke forvirret. 
Men når man arbejder med meget tunge smage som chokolade og smør, så er det godt med bær, der gør det lidt syrligt og mindre tungt.

Grundcreme. 4 æg og ehm - 16 skefulde sukker (tror jeg), men ihvertfald deromkring. Det skal koge på lav varme til det bliver tykt og budding-agtigt. Derefter tilføjer man lidt piskefløde og mørk chokolade. Jeg har smidt 200 g mørkchokolade til 4 æg, for at give den en mørkere farve.

Cremen er lige ved at være færdig. Så skal den bare køle ned. 

Bund nr. 2 - Den første var med kakao og O'Boy. Denne her er kun med hindbær. 
Her har jeg kun brugt to æg. for den skulle ikke blive for tyk. Derfor skal den nok også have lidt kortere tid i ovnen.

Færdig kakaobund, og hindbærbund, der skal ned i ovnen.

Ah ja... Jeg kom også romessens i kakaodejen.   

Cremen fra før bliver delt op i to. Den ene halvdel kommes ufortyndet på de mørke bunde, og den anden halvdel blandes op med smør og en skefuld sukker og resten af romessensen . Når det er pisket godt sammen, vendes hindbær forsigtig i. Det gør ikke noget, at nogen af dem går i stykker, så kommer smagen bare mere frem.

Først kommer man den ene kakaobund, og så "rå creme". Derefter smørcremen. Oven på sætter man hindbærbunden og så igen smørcremen. Øverst oppe sætter man den sidste kakaobund  og så hindbærecreme igen. 

Jeg plejer at skære toppen af den ene bund af, for så kan den kommes øverst og glasuren blive smurt på uden at det bliver blandet med cremen.

Da jeg har valgt lyserød piskefløde som glasur, afslutter jeg kagen først i morgen, da piskefløde ikke har godt af at stå natten over. Den bliver pyntet med tørrede roser og blade fra naturen, som invaderer mit hjem for tiden. Jeg glæder mig selv til at se det helt færdige resultat imorgen. Og lover at smide billede op af den færdige kage... Hurra

2 kommentarer:

Leoparddrengen sagde ...

Resistance is futile...

Det blæser vist stadig en halv pelikan, men regnen har vist lagt sig. Godt bryllup - og pas nu på med at gribe den der buket!

Erna sagde ...

Viva la resistance!!

Tak og jeg kan love dig for, at jeg ikke skal have fanget nogen buket. Det gider jeg ikke!