10.6.09

En rigtig mand...

Hvis jeg var en mand... så ville jeg være en rigtig mand. Sådan en, kvinder ville elske og ønske. 
Jeg ville være maskulin og en rigtig alfahan. Jeg ville være dominerende og vise, at jeg var den med bukserne på.

Jeg ville holde om hende og beskytte hende mod den farlige verden - selv når hun var påståelig og trodsigt ville vise mig, at hun sagtens kan klare sig selv. - Jeg ville trække en stor elg med hjem til hende og slå mig selv på brystet, for at vise, hvor god jeg er. Jeg ville lade hende kigge overbærende på mig, når jeg blev lidt for meget.
Og jeg ville naturligvis være stor og stærk med blå, milde øjne og sort hår, så jeg kunne holde fast i hende, når hun fik et hysterisk anfald.

Jeg ville være romantisk, og sende små sedler til min pige. Disse ville veksle mellem kærlige ord, jeg selv har skrevet til hende, og det, der er skrevet af mennesker før mig. Smukke citater, jeg har fundet.
Hvis et digt mindede mig om hende, så ville jeg sende det til hende. Jeg ville synge hende serenader og danse med hende  - bare fordi jeg har lyst - endda midt på gaden en tilfældigt tirsdag eftermiddag.

--------
Takket være Katten er jeg gået tilbage til Morten Korch. Og her denne regnfulde onsdag sidder jeg og nynner med på "Lille søde Frøken Måneskin".

Hvis jeg var en mand, så ville jeg synge denne sang til mig selv....

Jeg kan desværre ikke finde et klip med den, men teksten har jeg dog fået fingre i - så jeg kan lære den uden ad og synge den for mig selv, nu ingen mand vil gøre det.


"Lille søde frøken Måneskin,

kalder jeg dig i mit stille sind.

Du fortryller mig simpelthen,

hvad beskriver dig bedre end

lille søde frøken Måneskin,

du er smuttet li'så stille ind,

i mit hjerte fra første søde nu,

lille smilende du."


Lige den strofe - lige der, blev den lille romantiske pige vækket igen. Den lille pige med sløjfer og drømmende øjne. Den lille pige som har sovet i måske et helt årti. 
Ligesom så mange andres, blev min romantiker begravet under dynen af kvindekamp og røde strømper... 
Jeg vil gerne tages med storm... og hvis ingen andre vil gøre det. Gør jeg det da bare selv!

Hvide roser, duftende syrener og et digt - det er hvad jeg idag ønsker mig. Alt andet er ligegyldigt


"Lille Søde Frøken Måneskin"


Det sker så tit tilfældigt

et sted på alfarvej,

at to ka' føles det var heldigt,

at det blev dig og mig.

 

Lille søde frøken Måneskin,

kalder jeg dig i mit stille sind.

Du fortryller mig simpelthen,

hvad beskriver dig bedre end

lille søde frøken Måneskin,

du er smuttet li'så stille ind,

i mit hjerte fra første søde nu,

lille smilende du.

De lyse lette lune sommernætters

skælmske kogleri.

Alt det er du for mig og det er jeg så vildt forelsket i.

Lille søde frøken Måneskin,

blot vi sidder sammen kind mod kind,

har jeg månen og stjernehimlen her

bare du er mig nær.

 

Du ser på aftenhimlen

de lys som blinker der.

Jeg tror der mangler et i vrimlen,

du sidder nemlig her.

 

Lille søde frøken Måneskin,

kalder jeg dig i mit stille sind.

Du fortryller mig simpelthen,

hvad beskriver dig bedre end

lille søde frøken Måneskin,

du er smuttet li'så stille ind,

i mit hjerte fra første søde nu,

lille smilende du.

De lyse lette lune sommernætters

skælmske kogleri.

Alt det er du for mig og det er jeg så vildt forelsket i.

Lille søde frøken Måneskin,

blot vi sidder sammen kind mod kind,

har jeg månen og stjernehimlen her

bare du er mig næ.



Lille søde Frøken Måneskin - det er mig!  

Om jeg er født et halvt århundrede for sent? Sikkert. Jeg ved at jeg ville egne mig uendeligt godt til at være ung i 50'erne... Og jeg ved ligeså godt, at jeg ville være den perfekte husmoder.

Naturligvis med det skæve touch.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg tror oprigtigt, at du er født 100 år for sent. Du - eller dit alter ego - lever i en tidslomme, hvor de fleste ikke tør følge dig.

Ikke sådan rigtigt hele vejen.

Kvindekampen havde og har sin berettigelse, men det har ofte været på bekostning af ligeværdigheden. Man har kæmpet i mod mændene og deres (over)magt og ikke for ligeværdigheden.
Se bare på Kvinder For Friheds Manifest. De kæmper for, at deres sandhed, er den eneste sandhed. Og alle andre som lever anderledes, er forkert på den. De tåler ikke frihed, i ordets bogstaveligste forstand. I stedet for at elske forskellen, vil de hellere mentalt uniformere.

Hvor er kærligheden i det? Hvor er kærligheden til polerne og til forskelligheden? Det er jo der, det gnistre og funkler. Især når vi giver slip. Når vi tør give slip i stedet for at stille op med vores slet skjulte agendaer, forventninger og forslidte dogmer.

Kærlighed til sig selv og til hende og ham. Kærlighed til at kæmpe sammen og lytte til det primale. Dér ligger sandheden.
Den dominerende, den eftergivende, den styrrende, den underkastende, den beskyttende og den beskyttede.

Den ligeværdige kærlighed, frøken Måneskin.

Mvh