12.7.09

Hjemmelavet Ajvar

Sidste efterår fik jeg pludselig en stor kasse fyldt med røde peberfrugter, så jeg kastede mig ud i endnu et af mine sylte-projekter. Denne gang blev det til Ajvar. Som er en makedonsk peberfrugts relish, som ligeledes er meget udbredt på Balkan. 

Oftest bliver det spist på brød eller til grilstegt kød. Det indeholder peberfrugter, aubergine og hvidløg som hovedregel. Personligt kan jeg godt lide min ajvar lidt syrlig, så jeg tilføjer tomater. Hver egn i Balkan har hver deres opskrift og mange er familiehemmeligheder, der er blevet bevaret i mange århundrede.

Personligt fandt mit målestok på nettet (som altid) og eksperimenterede mig frem til en smag jeg godt kan lide.

Jeg har ikke noget imod at dele opskrifter på ting, der smager godt, så min opskrift på ajvar smider jeg også naturligvis her. 


I sidste uge fik jeg igen en kasse røde peberfrugter, og lavede endnu en portion. (Grundopskriften hedder 5 kg peberfrugter, 2 kg aubergine, 1 hoved hvidløg, 750 ml olie og salt og peber efter smagsønske).


Min opskrift blev til:

1,5 kg røde peberfrugter

700 g aubergine (ca. to auberginer)

1 kg tomater

1/2 hoved hvidløg

250 ml olie




Grøntsagerne vaskes og bages på en bageplade på ca 200 grader til hmm.. ja til de er færdige (til de er bagt, altså til skindet har lettere løsnet sig. Men jeg vil sige ca. 20 min til peberfrugterne og tomaterne og så 40 min til aubergine - når auberginerne er bløde er de færdige).  



Grøntsagerne skal vendes med jævne mellemrum, så de bliver bagt ligeligt på hver side. 


Når grøntsagerne er bagt pakkes de stadig varme ned i en plastik pose og lukkes tæt. Lad dem køle af i posen - jeg plejer at bage grøntsagerne sent om natten, og så kan jeg fortsætte arbejdet næste dag.


Næste dag, eller når grøntsagerne er kølet godt af pilles de. (Gem saften fra grøntsagerne i posen, for den kan tilføjes grøntsagerne senere og give en lækker røget aroma).


Lad grøntsagerne dryppe af  - og gem al saften.


Pil og pres hvidløget - Jeg anbefaler at man bruger et par handsker ellers kan man de næste 48 timer rende rundt med utrolig ildelugtende hænder.


Hak grøntsagerne meget fint - Oprindeligt bruger man sådan en kødhakke maskine (sådan en med et håndtag man drejer), men hvis man ikke har sådan en, så hakker man det fint med en kniv og giver dem evt lidt med en stavblender - men ikke for meget. Det må ikke blive alt for fint. 


Det hele smides ned i en passende gryde, salt, peber og chilli tilføjes. 1/3 del af olien tilføjes ligeledes (resten gemmes, så det kan tilføjes efter behov). Chokoladen er bare fordi jeg var sliksulten.
2-3 tsk. tomatpure tilføjes. Et par tsk. lagereddike og så et par knivspidser sukker - De sidste ting er for at stabilisere smagen (Det har Meyer selv fortalt)


Og så skal det bare koge, og koge og koge og koge... ved lav varme og skal helst røres rundt ofte - ca. hver 5. min. 


Det skal koge i ca. to timer. Man ved, at det er ved at være færdigt, når al vandet er fordampet og konsistensen er tykkere.


Godt kendetegn er, hvis man kører skeen igenne, og den efterlader spor, så er den færdig.


Vask -og tør glas grundigt af, og tilføj en halv hætte atamon (til 1 liters glas.)
Hæld ajvar straks på glas og luk. Lad den køle af ved stuetemperatur og stil derefter i køleskab. 


Når ajvar'en er kold, nydes den på et stykke hvidt brød
Hvis man vil have ajvar'en lidt stærk, kan man tilføje et par piripiri chilier... Så smager den endnu bedre!! 
Mums og bon appetit 

2 kommentarer:

Niels sagde ...

mmmmm!

Erna sagde ...

:) Det er tidskrævende at lave, men det smager himmelsk! :)

Og hvis man ikke gider selv lave det, kan man købe det hos de fleste lokale grønthandlere :)