9.7.09

Hjemmelavet jordbærsaft

I disse uger kan man rundt omkring i byen få danske jordbær til en slik, så i sidste uge bestemte jeg mig for at prøve noget nyt - jordbærsaft!

Jeg købte to kg jordbær af en sød fyr på ved Kongens Nytorv - (Jeg købte ikke mere, for jeg ville ikke lave alt for meget (selvom jeg ynder at dele af mine hjemmelavede eksperimenter)). Men når det nu er første gang, så vil jeg starte langsomt ud. 
Jeg blev faktisk positivt overrasket over, hvor god den er blevet, og jeg vil tage en flaske med på camping i næste uge, for jeg ved, at CiC og datter vil elske at drikke lyserød saftevand. Kan det blive mere tøset end tre piger, der hygger på camping og drikker jordbærsaft?

Opskriften:

2 kg modne jordbær
700 kg sukker (pr. liter færdig grundsaft)
20 g citronsyre
1 liter vand

Forklaring kommer nedenunder sammen med billederne.

 



Jordbærene renses og midten af dem fjernes.



Når de er renset, kan de enten skæres i mindre stykker - eller


- blendes med en stavblender. 
Derefter tilsættes citronsyren og det hele røres rundt.
Dæk de blendede jordbær godt til med celofan eller sølvpapir, og lad dem ligge i køleskabet i 24 timer.


Dagen efter purerer man dem igennem en fin sigte (eller et stykke gazestof) for at saften skal blive klar, og for at slippe for jordbærenes kærner. 
ELSKER BARE FARVEN!!!


Når massen er pureret igennem, måler man grundsaften op og hælder den over i en gryder af god størrelse, så det ikke koger over. Man tilføjer pr. liter saft ca. 700 g sukker. (Af to kg jordbær fik jeg ca. 1,2 l grundsaft og dermed tilføjede jeg lidt under 1 kg sukker). 
Sammen med sukkeret hælder man også 1 l. vand, og så skal saften ellers koge op under omrøring - ved ikke alt for høj blus.



Når der er behov for det, fjerner man skummet af toppen, og lader det koge ved svag varme i ca 15 min.  Efter de ca. 15 min bliver skummet så tykt, at man let kan fjerne det, og den klare saft ligger lige inden under skummet. 
Når saften ser ud som på billederne neden under, så er den klar.


Her er al skummet fjernet og saften er parat til at blive hældt op på flakser, der er grundigt renset og tilføjet en halv prop Atamon (til en flaske på 1 liter)


Flaskerne lukkes og renses for evt. saft der er spildt (husk for guds skyld at bruge varmt vand, når flaskerne skal renses, eller springer de bare!)
Og pakkes ind i et uld/vat tæppe, så saften langsomt kan køle af på den måde. (Jeg ved ikke, hvorfor den skal pakkes i et tæppe eller dyne, men alle opskrifterne siger det, og som den lydige bosniske hausfrau jeg er, gør jeg som der bliver sagt;))


Flaskerne fik lov til at ligge pakket ind i tæppet i ca. 24 timer, før de var afkølet nok (ca. stuetemperatur). Derefter blev de smidt i køleskabet, for at blive helt kolde.


Efter et par timer kunne saften nydes som en lækker gammeldags læskedrik på en varm sommerdag :)

Mums! - og naturligvis følger jeg de balkanske dyder, og bruger en aflagt flaske fra hjemmebrændt til min saft :)

2 kommentarer:

Leoparddrengen sagde ...

Det bliver sikkert ekstra godt, hvis der lige er en slat slivovitj tilbage i flasken?

Jeg forestiller mig det med tæppet er for at sørge for så langsom nedkøling som muligt; det har sikkert noget med både konsistens og smag at gøre.

Men forstår ikke det med 3 piger på camping - troede det var 2 gamle mænd, og en enkelt pige?

Erna sagde ...

Jamen det tror jeg også. Tror også, at det har noget at gøre med, at flaskerne i følge opskriften skal varmes op i ovnen først, og for at temperaturforskellen ikke skal være så stort, så pakker man det ind i tæpper, så det køler langsomt.

Og ... jah nu må vi se hvad det bliver til. To gamle mænd og en pige eller tre tøser. Det bliver nok både det ene og det andet :)

Det er lidt forvirrende, når man vil det hele :)