7.7.09

"Forførelsen"

Normalt er jeg ikke så meget til populærmusik. Jeg kan godt lide at høre det i byen og danse til det, jeg er heller ikke afvisende over for det, men jeg opsøger det ikke nødvendigvis af mig selv. Tit bliver jeg hurtigt træt af det, og det eneste tidspunkt jeg zapper over på MTV eller Boogie Listen, er når jeg skal over til tegnefilmene eller tjekke, om der snart er nyhederne. 

Der er dog altid undtagelser, og når jeg siger, at jeg ikke kan lide populærmusik, så er det heller ikke helt rigtigt. Der er enkelte sange, som fanger mig, men tit er det sådan, at når jeg siger til min 17-årige lillesøster "Ej har du hørt den nye med...?" Kigger hun på mig og fortæller mig med det ene tyndtplukkede øjenbryn løftet UENDELIGT højt oppe i panden "JA, for tre år siden!" - Det er så der, jeg indser, hvor meget gammel mand jeg er, og så er jeg lykkelig, og nyder den nye sang jeg har fundet og forelsket mig i. 

For første gang i lang tid lykkedes det mig i år , at høre en populærsang, næsten før den blev populær. 
Jeg skulle ud med M og se "2200 Carmen" på Nørrebro Teatret som testpublikum engang i februar, og der hørte vi Isam B's sange, jeg blev uendeligt overrasket over, hvor gode de faktisk var, men en af dem stod klart udenfor - "Forførelsen"- og fangede min opmærksomhed.

          
                       

Jeg havde egentlig lidt glemt den, men i forlængelsen af mit romantiske opvågnen dukkede den op igen i min bevidsthed, og den er stadig lige fantastisk. 
Rytmen og musikken er meget enkel og let, der er ikke for mange svingninger. Den er harmonisk, og flyder dejligt igennem luften.
Teksten er noget helt for sig selv. Den er lige i ånden, og kan få en lille pige som mig til at blusse op i lyserøde skyer, sæbebobler og hvide roser. 

Et uddrag -

(...)  Hvis jeg vil ha' dig, så du min
Men hvis du vil ha min kærlighed
Hellere passe på
At du ikke går blind
Ikke ude af sind
Kom nu her
Kom nu her

Hvis du vil ha mig så jeg din
Vil jeg ha dig så pas på min kærlighed
For den er skabt til at brænde dig ned
Holde dig ned
Kom nu her
Kom nu her

Og hun leger
Hun leger med hans hjerte
Og det som om han ikke vil se det, forstå det, bare nyde
At være langt væk – i kærlighed
Langt væk – fra virkeligheden.

Ingen kommentarer: