20.2.10

Thomas Buttenschøn vs Elmchanted Forest

Min yndlingstegnefilm igennem tiderne har været "Cudesna Suma" (Elm-Chanted Forest). Jeg så den første gang da jeg var helt lille og var på besøg hos mine bedsteforældre i Montenegro. 
Mine bedsteforældres naboer havde den tegnefilm, og jeg hang hos dem dagligt og så den - for de havde VHS, og sådan noget nymodens pjat, troede mine bedsteforældre ikke på. 


Det er nok den bedste og fedeste tegnefilm i hele verden. Og intet kan ændre min mening på det punkt.


Den har en helt, som er en maler, magi, sang og en meget ondt "Kaktus-zar" - der er meget rød i hovedet, og ligner til forveksling Lenin.


Kaktus-zaren er ond og vil forvandle hele skoven til en ørken, og derfor har dyrene brug for hovepersonen og hans magiske pensel til at rede deres hjem.
Tegnefilmen er helt igennem fantastisk - hverken mere eller mindre.


Jeg har i mange år ledt efter den både på nettet men også nede i ex-Jugoslavien. Og først den dag jeg har den film mellem mine små fedtede fingre, vil jeg være lykkelig. 


Hvorfor jeg tænker på den tegnefilm lige nu?
Tja, jeg så jo Zulu Awards 2010 her til aften, og kunne ikke lade være med at undre mig over hvor meget Thomas Butterschøn mider mig om den seje syngende/rappende svamp, som fanger vores helt midt i tegnefilmen. 



Er det bare mig eller er ligheden slående?

1 kommentar:

Emil sagde ...

Hvis den kan bruges på engelsk findes den på Ebay :)

http://catalog.ebay.com/Elm-Chanted-Forest-VHS-1997-/3074403?_fifpts=1&_pcatid=1&_refkw=The+Elm-Chanted+Forest&_trksid=p3286.c0.m504

Oh... And I like the blog, by the way :) Hyggeligt lille sted du har her!

Emil