2.4.09

80'ernes renæssance

Hvor jeg dog elsker, at 80'erne er blevet genfødt. Det betyder faktisk, at man kan iføre sig tøj med med pailletter - som i mange, mange, mange skønne, glitrende og smukke pailletter. Uden at snittet skal ligne noget man har hevet ud af sin mormors skab. 
Hurra for pailletter ! 
(Og hvorfor er det lige, at min stavekontrol siger, at ordet ikke findes, og jeg ikke engang kan slå det op i nogen af mine ordbøger?!?) Jeeez!
Nå men takket være 80'ernes renæssance fik jeg købt en skøøøn ny kjole idag :) - 
Sort, kort 70'er inspireret snit, med en knap i nakken. Og en masse pailletter over det hele.  

Hurra for pailletter! 





6 kommentarer:

Leoparddrengen sagde ...

Jeg husker det egentlig som om pailletter først for alvor kom i vælten omkring 90-91? Men hvad, jeg ved ikke meget om den slags - men jeg ved lidt om stavning ;)

Erna Lola Ahmetspahic sagde ...

tak for stavemåden - hvor jeg dog hader at være perle! Men den stavemåde findes altså heller ikke i nudansk - og jeg har to forskellige udgaver + en danskbosnisk ordbog..

http://www.mysecretcloset.dk/shop/pailletkjole-311p.html - 80'er kjole

Leoparddrengen sagde ...

Muligvis skal du bruge en fremmedordbog - jeg synes nogen gange det er meget flydende hvor man kan finde nogle ord.

Grunden til at jeg tænker på 90-erne, er at min daværende sambo var meget til paillet-ting - men hun har sandsynligvis bare været så meget på forkant at hun allerede har opfanget nuværende bølge dengang. (Det var sammen med hende jeg fik smag for at gå i byen i outreret tøj.)

Erna Lola Ahmetspahic sagde ...

Når jeg udtaler ordet - også højt, så kan jeg bare ikke finde det der "i" efter a'et. Sikkert fordi jeg udtaler det forkert. Som så mange andre ord :)

Pailletter var in i 90'erne. Men de havde deres storhedstid i 80'erne. Husk tilbage til "Dynasty". Desuden kan man se kjoler helt tilbage til 40'erne, hvori der er pailletter i større eller mindre grd.
Outreret tøj er skønt. Og jeg er glad for at din sambo fik dig til det.

Leoparddrengen sagde ...

Den her kan forhåbentlig gøre stavemåden officiel :)

http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/H%C3%A5ndarbejde/H%C3%A5ndarbejde_generelt/Paillet

Men ordet kommer jo fra fransk, så det der med at lytte sig frem kommer man ikke langt med...

Erna Lola Ahmetspahic sagde ...

Tak ... Min helt... (Dåner lige)