24.5.11

Noget om Raps og Brødkrummer

Nej, jeg er ikke dansk, det har vi nok konkluderet en del gange efterhånden. Og selvom jeg er blevet BA i dansk, så har ikke-danskhed dannet grundlag for en masse sjov vrøvl og misforståelser igennem tiden, når det handlede om det danske sprog og mig. 
Men jeg tager det ikke så tungt. Jeg bestod trods alt i sin tid både Normprøve 1 og 2 ved første forsøg, hvilket flere danskere ikke gjorde. 

Som en rigtig frk. Danmark så jeg her til aften Lorry, der idag kunne fortælle, at rapsplanten i år er blevet angrebet af en lille bille (den hed noget med bøsse - høhø), der spiser blomsterne og resulterede i, at de ellers så smukke gule marker ikke er så prangende i år. 
"Hvor synd!" tænker jeg,"jeg kan jo så godt lide dem" samtidigt med at jeg tænker "Men jeg troede, at raps blev lavet af brødkrummer?"  
Min mund er naturligvis hurtigere end min hjerne, hvilken for mig er blevet en almindelig kendt faktor i hverdagen, så jeg siger det samme til T. 
Følgende er samtalen om emnet, hvordan jeg husker den.

E: "Men jeg troede, at rasp blev lavet af brødkrummer?"
T: "Det gør det da også."
E: "Men hvorfor snakker de om marker og rasbplomster?"
T: "Det er rapsblomster de snakker om. Det du tænker på er rasp."
E: "Så raps bliver lavet af brødkrummer, hvad bruger man så blomsterne til?"
T: "… RAPS!"
E: "Ja ja, det er også det jeg siger, rasp."
T: "RAPS!! Rasp  er brødkrummerne, dem du f.eks. kan panere med. Raps er blomsterne, som man laver bl.a olie af!"
E: "Altså rapsolie?"
T: "NEJ! Raspolie. Du kan ikke lave olie af brødkrummer."
E: "Rapsolie?"
T: "Rasp...olie!"
E: "Var det ikke raps?"
T: "Jow, rasp. Argh!"

1 kommentar:

Uden Relevans sagde ...

kan godt se at det er svært ;)