26.5.10

Turbo-folk, Balkans skamplet (Dzej Ramadanovski)

I ex-Jugoslavien er der en speciel musikgenre, der hedder "Turbo-folk".

I ex-Jugoslavien er denne genre meget udbredt. I ex-Jugoslavien er der en genre, der hedder "Turbo-folk" og den er forfærdelig vanedannende.


Som navnet antyder er det folkemusik (a la Dansk Top) bare i opspeedet form, tit blandet op med pop eller zigøjnermusik.

En af de kendte Turbo-folk sangere hedder Dzej Ramadanovski. Han er zigøjner og meget elsket dernede. Det var han i hvertfald dengang i 90'ernen, mens jeg stadig hang ud med mine landsmænd (Jeg ville kalde dem fædrelændinge, men det hører ind under en anden kategori).


Turbo-folk er en meget komisk genre og ikke en genre man som sådan kan tage seriøst, de fleste byboer er ikke så meget til den genre, men mest til pop og 70'er rock. Turbo-folk høres mest bland landsbyboere.


Anyways, til trods for den forfærdlige musik og hjerte-smerte-tekster, så er musikken catchy, og når man (jeg) hører en af de sange (som regel introduceret af min alt for dullede og turbo-folk-elskende lillesøster) griner jeg, men de sætter sig fast, og langsomt er jeg begyndt at vise disse sange til T. Egentlig fordi jeg synes de musikere er sjove at se på. Desværre har det så vist sig, at T faktisk elsker denne slags musik. For en Cash og Doors elskende pige, som jeg engang er, er det faktisk næsten blasfamisk, men det hedder vel i med -og modgang.


Idag ville jeg vise T en af Dzej Ramadanovski videoer, for han ligner skræmmende meget en af min fars venner.

T hørte musikken, smilede og begyndte at danse som ex-jugoslaviske bondeknolde danser. Egentlig hoppe op og ned og slå sig på brystet med knyttede næver. Ouch!


Jeg droppde mine landsmænd i håb om at finde en fornuftig dansk dreng, men det er åbenbart ikke lykkedes for mig.


Der findes værre udgaver, som f.x Fazlija og hans smukke sange som "Viski & Kokakola" (Whiskey & Coca Cola" eller "Svadba Cigansk" (En zigøjners bryllup), men ham vil jeg ikke udsætte jeg for.







Dette er hvad jeg lever med...


Teksten følger på dansk.



Hvis du var min pige


Hvis du var min pige

ville du leve som en dronning

om dagen som dronning

og om natten som en kejserinde


Hej lille pige

mit hjerte har du forført

hej lille pige

mit hjerte har du forført


Lad mig tage dig på krammermarkeder

så jeg kan bruge alle mine penge på dig

på guldsandaler

og silkekjoler


Vi ville danse på grønttorvet

på grønttorvet og på gden

mens zigøjner spiller for os.


Hej lille pige

mit hjerte har du forført

hej lille pige

mit hjerte har du forført.


Jeg vil købe dig en hvid vogn

i den halvdelen af verden

tre store huse

større end Amerika


Hej lille pige

mit hjerte har du forført

hej lille pige

mit hjerte har du forført.



Det er så banalt, at det næsten gør ondt, og alligevel er det så vanedannende, at man ikke kan andet, end hoppe med og slå sig på brystet, mens man græder af skam!


Det er så tragikomisk...Suk

1 kommentar:

Leoparddrengen sagde ...

Der er lidt gammel grand-prix stemning over det; musikken, men ikke mindst studiet!

Jeg tror nu ikke jeg bliver afhængig...