12.5.10

Hjemmebrygget Sydstats Sweet Tea


Første og eneste gang jeg var i USA, besøgte jeg min familie i Altanta i Sydstaterne. Der fandt jeg ud af, at de slet ikke drak så meget Cola som jeg gik og troede. Næ de var storforbrugere af sweet tea og ice tea.
Der lærte jeg også, at sweet tea var langt mere læskende, end noget andet i hele verden. Og noget anderledes, end det icetea vi er vante til herhjemme.

Det tog mig næsten fem år, men idag tog jeg mig sammen og kastede mig ud i et eksperiment som jeg fandt på nettet. Da amerikanere er sukkergrise og jeg har boet i Danmark i mange år, prøvede jeg lidt at lege med opskriften og gjorde teen mere danskervenligt aka syrlig.

Jeg kan ikke sige andet, end at det blev en success og den halvanden liter jeg bryggede idag er også ved at være fortæret.

Det er ret lige til og enkelt at brygge.

OPSKRIFTEN:

Sirup:
250 ml vand
500 ml sukker

Te:
1,5 liter vand
10 tsk sort te (eller 8-10 poser te)
1 knivspids bagepulver
Saften af 1 citron
1 citron i skiver til pynt og ekstra syrlighed (frivilligt)


Vand og sukker kommes i en gryde og koges til det er sirupagtigt flydende. Kog det op og lad det simre på middelvarme i ca. 25 minutter. Sirupen er færdig, når boblerne springer sådan lidt drevent. Den skal ikke være alt for tyk, men heller ikke alt for tynd.
Lad det køle af.

Mens det køler, kommer man 1.5 liter vand i en anden gryde og koger det op. Slukker for varmen og kommer teen i. Jeg brugte sort kvædete, for jeg elsker kvæde. Men man kan bruge andre slags te også. Det er sådan set smag og behag.

Når teen har trukket til den ønskede styrke kommer man en knivspids bagepulver i, det gør teen blød og fjerner bitterheden (og det gør det), sirupen og citronsaften. Det hele røres godt igennem, til sirupen er smetet og så hælder man det enten på flaske eller i en kande og kommer det i køleskabet til det er helt koldt.

Skær den anden citron i tynde skiver og kom det ind i kanden før det serveres med isklumper.

Et voila. Sommerens bedste læskedrik til dato.

Jeg kommer citroner i for at opklare den ellers lidt for søde og vamle smag som amerikaner er vant til og danskerne (og jeg med) ikke helt kan klare i samme mængde.


Ingen kommentarer: